torsdag, juni 04, 2009

David Eddings död :/


Som ni vet är jag en fantasy-nörd när det gäller böcker. Det som fick mig att börja läsa fantasy var kanske tolkien, som dock var alldeles för svåra för mig när jag läste dem.
Mamma kom hem en dag med boken Diamanttronen som var första delen i Sagan om Elenien.

Jag blev förälskad rätt snabbt och plöjde på bara nåt år (sommarlovet till gymnasiet och början på gymnasiet) igenom alla 15 böcker i Sagan om Belgarion, Sagan om Mallorea samt några prequels på dessa. Sedan läste jag snabbt igenom Sagan om Elenien och Sagan om Tamuli. Alla böcker var lättläste och fantastiskt underhållande och bra, särskilt serien om Sparvhök (Sagan om Elenien), det är klart de fantasyböcker jag mins starkast och fick mig att fortsätta läsa. Detta är taget från en intervju med Eddings om hans böcker. Tycker det tyder på bra självinsikt.

Eddings was famously old-fashioned, never using a typewriter or computer (he wrote out his scripts in long-hand) and was well-known for being self-effacing, once remarking, "I'm never going to be in danger of getting a Nobel Prize for literature." He was most pleased when told that his books had turned nonreaders into booklovers. "I look upon this as perhaps my purpose in life," he explained in a 1997 interview. "I am here to teach a generation or two how to read. After they've finished with me and I don't challenge them any more, they can move on to somebody important like Homer or Milton."




I förrgår, den andra juni gick Eddings bort, 77 år gammal. Han sörjs av många läsare.

1 kommentarer:

Cart sa...

Och jag upptäckte det först idag..usch, bokvärlden har förlorat en fantastisk författare..

Skicka en kommentar