tisdag, januari 11, 2011

Mål 1: Mat och Sömn

Så till mitt första mål för en ny Jonas: Mat.

Jag skrev i måndags: Jag har som mål att äta nyttigare både för mig själv och för miljön. Det ska jag göra genom att käka mindre färdigmat (t.ex. färdiggjorda köttbullar/burgare) och mer vegetarisk mat (!) och även mer fisk.

Tilläggas bör att jag ska försöka gå ned från mina 81.5 kg (morgonvikt) till mellan 75-77 kg innan min semester börjar (Juni/Juli). Detta ska ske genom bra motion/träning samt bra kosthållning och ren deffning i någon period.

Målen ska nås genom ett gäng kostmål för 2011:

  • Jag ska tillaga minst 40 "nya" måltider, eftersom jag gjort extremt få rätter innan så blir även den mest vanliga maten "ny". Jag har iaf målet eftersom jag ska anstänga mig lite och hitta på nya maträtter att tycka om.
  • Jag ska äta minst 1 vegetariskt mål i veckan.
  • Jag ska äta minst 2 mål fisk i veckan.
  • Jag ska äta max 4 mål färdigmat (pizza, kebab, hamburgetallrik) i månaden.
  • Sallad/Grönsaker till (eller i) minst 5 av 7 måltider.
  • Jag ska äta ekologisk och miljövänlig mat i den mån plånboken har råd.
  • Jag ska äta minst 1 frukt om dagen.
  • Äta 6 gånger om dagen: Frukost, Mellanmål, Lunch, Mellanmål, Mellanmål, Middag. Max 3h mellan måltider.
  • Inte äta någon mat efter klockan 20.00. Inte heller dricka något förutom grönt té eller chai té och självklart vatten.
Som sömnmål (för vardagar) gäller:
  • Gå upp senast 06.30 på vardagar för att vara på jobbet allra senast 08.00.
  • Ligga i sängen senast 22.30 och släcka lampan senast 23.00.

Alla mål har självklart undantag (om det är Champions League final tänker jag vänta tills den är slut etc..) och jag kommer inte straffa mig själv om jag missar nåt mål någon vecka men jag ska verkligen försöka hålla det.

Angående maten så tänker jag föra upp en liten lista med den nya maten jag lagar som jag fyller på så ni kan följa, ska också försöka ha med bilder på all mat men vi får se hur det blir med den saken..

Jag börjar med listan direkt.
  1. Chili Con Carne med Basmati-ris.

3 kommentarer:

Hanna sa...

Härligt med mål Jonas! Lycka till! =)

Hanna sa...

Jo det ska vara mjölk, men det var dåligt med det här hemma och Julius ville hellre ha svartvinbärsdryck =) Och du känner väl mig, jag gör allt för min son =)

Anonym sa...

PAPAPPA UPPDATERA :) Lycka till förresten!

Skicka en kommentar