måndag, september 14, 2009

Musiken i mitt liv [del 1: födsel-högstadiet]

Jag tänkte ta och skriva det mest ambitiösa jag skrivit sen jag startade denna blogg, som i ärlighetens namn inte har mycket ambitiöst över sig alls, nämligen om hur musiken jag lyssnat på genom livet ändrats och hur den ändrat mig (om detta nu är möjligt att skriva ner).

Idén till dessa inlägg kom av att jag försökte göra en topplista över mina 25 bästa skivor där jag upptäckte att det finns så mycket bra musik som gått igenom mitt liv att det blir omöjligt att göra en lista som inte ändras efter en månad.

Vi får se om det blir pannkaka eller inte av allt men jag ska göra ett ärligt försök! Serien blir uppbyggd kronologiskt där jag börjar lite lätt med allt jag lyssnade på fram tills högstadiets slut, för innan gymnasiet började så var jag inte så extremt musikintresserad jag sedan blev.

-----------------------------------------------------------------------



Första bandet

År 1993 fick jag mitt första kassettband, Absolute Music 16, jag minns flera låtar från skivan men det är en låt som blev min favorit, något jag i efterhand kan vara lite stolt över då det nog var den låt med mest musikalitet i sig på skivan, Freddie Mercury - Living On My Own, såhär i efterhand tycker jag väl inte låten är något speciellt men att jag hade ett öra för kvalitétsmusik är ju uppenbart ;).

Låg-Mellanstadiet

Att det fanns musik som låg utanför topplistorna var för mig helt främmande och det lilla jag kommer ihåg från denna period i mitt liv var att jag gillade svenska storband som Ace of Base, Roxette samt Magnus Uggla men i övrigt var det mest skivor som Most Wanted och Absolute Music som lyssnades på.
Den låten som satt sig starkast i mitt huvud från denna tid är (självklart) GES - När vi gräver guld i USA. I princip är den låten det mesta som finns kvar av minnet från VM94. Jag såg också min första riktiga konsert under denna tid när jag var med föräldrarna på Rocktåget där GES och Magnus Uggla spelade.
Musiken hade fortfarande inte gjort något betydande intryck på mig.

Högstadiet

I början på högstadiet började jag och mina kompisar gå på "discon" och där hörde man plötsligt lite ny musik, och detta blandat med Voxpop som gick på SVT gjorde att jag plötsligt fick upp ögonen för "ny" musik. Jag personligen fastnade mest för låtarna som spelades när vi var på disco och jag började för första gången i livet köpa ordentligt med skivor. När jag var 12-13 år så var den tyska euro-technogruppen Scooter mitt soklara favoritband och låten Fire den bästa låt jag någonsin hade hört.
Trots att många av mina nära vänner hade börjat lyssna på hårda och läskiga band som Metallica så fastnade jag i facket av musik vissa andra lyssnade på, Britney Spears, Five och gud vet vad alla band som jag idag ser som skräp hette. Men i 14 års åldern så var det detta som gällde tillsammans med band som Scooter, 666.

Ett band som jag dock köpte en skiva av efter att ha hört en låt på Voxpop var The Verve och deras (än idag) fantastiska Urban Hymns med låtar som Bitter Sweet Symphony, Sonnet, Drug's Don't Work och Lucky Man. Detta är i princip den enda skiva jag köpte innan jag började gymnasiet som jag fortfarande lyssnar på.

Vi är fortfarande helt borta från all Hårdrock men i slutet av högstadiet så kom låten som fick mig att få upp ögonen för musik på ett helt annat sätt. Jag satt och tittade på Voxpop (varje onsdag var det va?) och plötsligt började denna video:



Jag satt och bara lyssnade och lyssnade, som tur var spelade vi in Voxpop så jag kunde se den igen, och igen. Dagen efter kom jag till skolan och pratade med en kille i klassen som hade fått samma upplevelse av låten och vi pratade om den ännu mer och samma vecka köpte jag singeln i lokala skivbutiken och lyssnade på låten på alldeles för hög volym tills jag nog drog på mig mina första inslag av tinitus, men det var värt det, för första gången så blev jag verkligen fast av en låt. Nu var det inte Silverchair eller deras musikstil (grunge..) som var det jag började lyssna på på gymnasiet men mer om det i nästa del!


Sammanfattning

Detta inlägg är inte så intressant som jag tänkt få de andra inläggen att bli utan mer en startsträcka där jag lätt förklarade vad jag lyssnade på för musik. Gymnasiedelen av detta lär bli klart mer intressant då mitt intresse för musik exploderade. Hoppas nån orkar läsa, om inte så är det i alla fall väldigt skönt att skriva lite igen!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar