måndag, september 14, 2009

Musiken i mitt liv [del 2: gymnasiets första år..]

Jag vet inte om det var i slutet på högstadiet eller under sommarlovet till gymnasiet som jag började lyssna på Linkin Park, men detta var i alla fall första gången jag började uppskatta musik som stundtals hade skrikande sång. I denna veva så fick jag upp ögonen för att musik som inte alla lyssnar på faktiskt kan vara riktigt bra musik (som Silverchair som jag skrev om i del 1).

Det är så svårt att veta var jag ska börja detta avsnitt men jag tror jag hoppar in i första tiden på gymnasiet.

Börja gymnasiet, In Flames, första fyllan, ebba grön..

Att börja gymnasiet var ganska nervös men de flesta i min klass kom antingen från min klass eller i alla fall från min grundskola så det kändes ändå ganska bra. De flesta av mina bästa kompisar började i samma klass som mig. I princip alla utom Mathias.
I alla fall så gick introduktionen bra och jag trivdes som fisken i vattnet med matte+fysik-lektioner varje dag och jag och Danne klarade oss galet bra och äntligen blev man lite utmanad i de ämnena, även om jag klarade mig riktigt bra :). I övriga ämnen fick jag slita rätt bra och hade väl inte toppbetyg första året (relativt övriga år..).

Nu ska vi tillbaka till musiken: Matte och Henke hade lyssnat på hårdare musik längre än mig och bägge två introducerade mig till In Flames och låten Suburban Me från Clayman skivan, jag älskade låten, samt låten Clayman. Jag beställde In Flames - The Jester Race platta efter noga övervägande på CDON och skivan var fantastisk. Det var början på min kärlekssaga med In Flames, till den skivan kysste jag en tjej för första gången när jag var 16 år gammal (eller, hade väl kysst nån innan men denna räknas ändå som första då jag väl hade nåt som liknade känslor då).( I övrigt så blev Henke ihop med denna tjej nåt år senare och de passade sååå bra ihop då! :))

Mycket sidospår här men det blir så när man försöker väva samman saker. Efter några månader i min nya klass hade jag fått några nya vänner och en av de bjöd ut mig och några till i vårt gäng till sin fest nånstans långt bort åt helvete. Hon erbjöd sig också att fixa fram alkohol och jag beställde hela 5 stycken 4,5% cider. I efterhand måste jag säga att det var alldeles lagom för en första fylla. På denna extremt roliga fest så slutade det med att vi gick omkring och sjöng Die Mauer av Ebba Grön och från denna period hade jag också börjat lyssna på svensk punk/trallpunk.


Detta blev alldeles för långt för att få ihop på ett bra sätt nu så jag hoppas att jag orkar skriva en tredje del istället som tar resten av gymnasieperioden och gör den på ett bättre sätt. Denna del känns klart hafsigare än min första :(. Avslutar med att ge er en instrumentell In Flames låt från TJR skivan som jag verkligen äälskade, och som ni kanske kan uppskatta!






0 kommentarer:

Skicka en kommentar